V životě se vyskytne spousta situací, kdy jsme bezradní a říkáme si, že by to chtělo poradit se s právníkem. Jejich služby však nejsou z nejlevnějších. I proto se řada lidí rozhodne obrátit o radu raději na občanskou poradnu, kterou najdeme ve větších městech v každém kraji. Obrátit se na ně může každý, i když původně byly zřizovány spíše pro nemajetné, kteří nemají peníze a nemohou si tedy právní služby zaplatit. Majetnost či nemajetnost klientů poradny nezkoumají, takže je na úvaze každého, čemu dá přednost.
Záleží také na tom, jaký problém potřebujeme řešit
Poradny obvykle poskytují občanské poradenství, kde je možné probrat právní problémy v oblasti rodinných a mezilidských vztahů, bydlení, sociálních dávek, pracovních vztahů, ochrany spotřebitele, pojištění, majetkoprávních vztahů a správního řízení (jednání s úřady).
Dále dluhové poradenství, kde se řeší množící se dotazy z oblasti finanční a hlavně nakládání s dluhy, splátkový kalendář, oddlužení apod.
Poradny také mají různé vzdělávací programy, kde se snaží občanům poskytovat souhrnné informace o jejich právech a povinnostech, aby se předcházelo vzniku problémů. Pořádají semináře, přednášky apod.
Poskytují i poradenství v oblasti trestního a ústavního práva.
Jak už z názvu „poradna“ vyplývá, je poskytováno pouze poradenství. Poradny neposkytují zastupování u soudu ani neprovádějí právní úkony. Mohou pomoci třeba se sepsáním žaloby, smlouvy, reklamace… Jedná se spíše o službu sociální, kde jsou předávány rady a poskytována podpora potřebným.
Služby poraden jsou hojně využívány, proto je lepší se do poradny předem objednat.
Cílem občanských poraden je, aby co nejvíce lidí z různých vrstev společnosti bylo seznámeno s právy i povinnostmi a nedostávali se díky jejich neznalostem do problémů.